Saturday, December 19, 2009

~ Kasihnya Ibu Bapa ~

Pada pagi Jumaat yang lalu, penulis telah menerima satu e mail yang cukup ringkas namun mengandungi maksud yang cukup mendalam dari rakan penulis yang berada di luar negara (Indonesia). Mungkin ada rakan-rakan yang telah melihatnya namun penulis ingin sekali berkongsi dengan rakna-rakan sekalian.

Ia mengisahkan bagaimana seekor Ibu/Bapa monyet yang cuba menyelamatkan anaknya daripada menjadi mangsa "makanan" kepada seekor anjing. walaupun diketahui bahawa kudrat seekor anjing adalah lebih besar daripada kudrat seekor monyet namun demi kasih sayang terhadapnya anak, ia bertarung dengan anjing tersenut. Dan dengan izinNya, Ibu/Bapa monyet itu telah berjaya menyelamatkan anaknya.


Si Ibu/Bapa yang tidak mengenal erti takut dan gentar telah bertarung dengan anjing yang ingin menjadikan anaknya sebagai mangsa "makanan"

Dan akhirnya, kemenangan berpihak kepada si Ibu/Bapa monyet itu tadi

Moral of the story: Jika haiwan yang dikurniakan otak tetapi tidak bersama akal mampu melindungi dan menyayangi anaknya, malah sanggup bertarung nyawa demi mempertahankan anaknya. Inikan pula manusia yang dikurniakan akal yang cukup sempurna, seharusnya manusia mampu jadi lebih baik dari haiwan tersebut. Namun apa yang berlaku pada hari ini adalah sebaliknya. Ada segelintir manusia yang telah merendahkan taraf akal mereka dengan membuang atau meninggalkan anak mereka di tempat yang tidak sepatutnya.....................cepat ucap Astaghfirullahalazim.



No comments:

Post a Comment

MuTiaRa KaTa

Kebajikan yang ringan adalah menunjukkan muka berseri-seri menunjukkan kata-kata lemah lembut

Berakhlaklah dgn AKHLAK ALLAH(asma ul husna)

Orang yg TAKUT kpd ALLAH ialah org BERILMU

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak.Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai.Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya. ( Hamka ).

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat (Khalifah Abdul Malik bin Marwan)

background blog

Followers