Wednesday, August 5, 2009

~ Kuliah 4: Diskusi Buku ~

minggu ni Dr Sheikh tidak dapat mengadakan kelas kerana beliau akan ke UK (if not mistaken) beliau ada conference...maka kami semua telah diberi tugas untuk membaca dan berbincang tentang buku dan topik yang telah ditetapkan.saya dan Leny telah mendapat buku yang bertajuk " Budaya Ilmu Satu Penjelasan"


cover depan buku tersebut


cover belakang buku tersebut


Bab 1: menerangkan kepelbagaian budaya dalam pelbagai tamadun. penulis turut membandingkan kepelbagian budaya ilmu dengan tamadun Islam.



Pada hari ini, raidah dan leny baru siap berbincang BAb 1 sahaja dan kami akan teruskan dengan Bab 2 pada esok hari...banyak info dan nota penting yang boleh diperolehi. Buku ini merupakan buku yang sarat dengan maklumat dan kita dapat mengetahui kepelbagaian budaya ilmu dalam sesuatu tamadun.

Misalnya, dalam tamadun Cina, ilmu tidak diutamakan berbanding amal. Ilmu yang boleh diamalkan sahaja akan dituntut. Ini berbeza dengan ajaran Islam. Islam menggalakkan umatnya menuntut ilmu demi kesejateraan umatnya. Muslim seharusnya mampu membezakan ilmu yang baik dan memudaratkan berdasarkan pegangan trhadap al-Quran dan Sunnah.

manakala tamadun India pula hanya mempelajari ilmu demi kepentingan dan sekitar agamanya sahaja. misalnya, ilmu astronomi India muncul hanyalah ingin mengetahui masa perayaan dan penyembelihan dalam agama Hindu saja.oleh kerana inilah perkembangan ilmu India hanya tertumpu kepada golongan agama (Brahmi) saja. Ini juga amat berbeza dengan Islam. Hadis nabi " menuntut ilmu adalah wajib ke atas muslimin dan muslimat"

Tamadun Yunani mempunyai budaya ilmu yang agak berbeza berbanding tamadun lain. mereka meletakkan ilmu di tempat yang tinggi dan berpendapat bahawa kesemua kejahatan berpunca daripada kejahilan. Tanpa ilmu yang sebenar, amalan baik adalah mustahil dengan ilmu sebenar, amalan baik adalah satu kepastian. Namun, dalam memperkenalkan budaya ilmu yang baik mereka tetap melanggarnya. Misalnya mereka mengamalkan rasuah walaupun mereka tahu ia adalah amalan yang salah.

Kesimpulan : semua agama dan sisitem sosial menganjurkan ahlinya ke arah ilmu pengetahuan sekurang2nya sebagai faktor penerusan agama, kepercayaan atau warisan.

p/s: ada beberapa lagi tamadun yang raidah xstate out di sini tapi kami akan bincangkan di kelas pada minggu hadapan.....

No comments:

Post a Comment

MuTiaRa KaTa

Kebajikan yang ringan adalah menunjukkan muka berseri-seri menunjukkan kata-kata lemah lembut

Berakhlaklah dgn AKHLAK ALLAH(asma ul husna)

Orang yg TAKUT kpd ALLAH ialah org BERILMU

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak.Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai.Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya. ( Hamka ).

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat (Khalifah Abdul Malik bin Marwan)

background blog

Followers