Tuesday, May 18, 2010

~ Cuci Hati ~

Hati atau dalam bahasa arab dipanggil “qal” bererti berubah-ubah. Hati diumpamakan sebagai raja manakala anggota badan lain dianggap sebagai pembantu-pembantunya. Hati boleh dibahagikan kepada 3 iaitu:
  1. hati baik - jujur, amanah dsb
  2. hati jahat - hasad dengki, khianat dll
  3. hati mati - tanpa arah tujuan

"Ketahuilah kamu di dalam badan manusia terdapat segumpal darah. Apabila baik maka baiklah keseluruhan segala perbuatannya dan apabila buruk maka buruklah keseluruhan tingkah lakunya. Ketahuilah kamu bahwa ia adalah hati"

Ayat ini jelas menunjukkan bahawa hati memainkan peranan yang sangat bermakna dalam kehidupan seharian.Ini kerana hati adalah pengarah bagi pancaindera yang zahir. Jika baik hatinya maka baiklah perbuatannya dan sebaliknya.


Oleh itu, hendaklah kita mencuci hati agar hati sentiasa bersih dan kita disenangi orang sekeliling. Berikut ialah petua yang disarankan oleh pakar motivasi terkenal, Datuk Dr. Hj Fadzilah Kamsah.

- Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih" - Perbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW.

- Solat taubat - mohon diampunkan segala dosa.
- Memperbanykkan Membaca ayat-ayat suci Al-Quran - sekurangnya-kurangnya surah al-Ahad3x

- Bermaaf-maafan -
saban hari bersama orang-orang di sekeliling kita

- Bisikan perkara-perkara yang positif pada diri sendiri - jangan memandang rendah pada diri sendiri
p/s: Moga kita dapat amalkan & jadi yang lebih baik insya allah..amin :)

No comments:

Post a Comment

MuTiaRa KaTa

Kebajikan yang ringan adalah menunjukkan muka berseri-seri menunjukkan kata-kata lemah lembut

Berakhlaklah dgn AKHLAK ALLAH(asma ul husna)

Orang yg TAKUT kpd ALLAH ialah org BERILMU

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak.Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai.Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya. ( Hamka ).

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat (Khalifah Abdul Malik bin Marwan)

background blog

Followers