Tuesday, May 18, 2010

~ Duit dalam Kehidupan~

"..........bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi. Dan beribadahlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari........"


Islam sangat menghargai kerja bahkan pekerjaan yang dilakukan dengan niat dan cara yang betul mampu mendatangkan pahala. Kerja tidak hanya menghasilkan nafkah material malah ia turut mendidik hamba Allah agar menjadi insan yang bersyukur.


Kerja sering dikaitkan dengan duit. Pencarian duit merupakan pekerjaan seharian yang dilakukan oleh hampir setiap manusia. Lihat sahajalah berapa banyak masa yang telah dihabiskan untuk memperolehi duit. Jangan jadi hamba duit. Duit bukan Tuhan nak disembah. Bukan ketua nak diikut. Bukan kekasih yang perlu dibelai 24 jam.


Namun, pada hari ini. Ramai manusia telah tengelam dan hanyut dalam arus kehidupan yang semakin menekan. Kesibukan manusia mencari duit telah memerangkap ramai manusia dan melalaikan mereka.Memang tidak dapat dinafikan bahawa hampir setiap masa dan saat kita memerlukan duit. Menggunakannya dengan pelbagai tujuan. Dari berbelanja dengan duit hinggalah bergaduh kerana duit. Tetapi adakah kita benar-benar tahu makna sebenar duit?

D. U. I. T.

D= DOA

U= USAHA

I= IKHTIAR

T= TAWAKKAL

Inilah duit yang sebenar yang diimpikan. Dan jangan lupa..keberkatan rezeki yg diperolehi tu amat penting....Biar sedikit namun penuh dengan keberkatan


Duit sememangnya amat penting dalam kehidupan kita. Tetapi, jika kekayaan itu menjadikan kita lupa diri, takbur dan tidak bersyukur dengan nikmat yang dipinjamkan oleh Allah lebih baik tak payah jadi kaya. Kerana dugaan menjadi kaya adalah lebih berat berbanding mereka yang miskin.



1 comment:

  1. btl 2..duit bknlh sglnya..mmg hidp kita sekarg amt mmrlukan duit..namun jgn kita lalai dlm mngejar wang ringgit..

    ReplyDelete

MuTiaRa KaTa

Kebajikan yang ringan adalah menunjukkan muka berseri-seri menunjukkan kata-kata lemah lembut

Berakhlaklah dgn AKHLAK ALLAH(asma ul husna)

Orang yg TAKUT kpd ALLAH ialah org BERILMU

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

Tujuan agama yang benar dan ilmu yang benar hanyalah satu iaitu menuju kebenaran yang mutlak.Ilmu untuk mengetahui dan agama untuk merasai.Ilmu untuk bendanya dan agama untuk jiwanya. ( Hamka ).

Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat (Khalifah Abdul Malik bin Marwan)

background blog

Followers